CAPITOLUL I. DISPOZIŢII GENERALE

Art.1.Partidul Politic ”Partidul Schimbării” este un partid politic constituit în baza asocierii benevole a cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot, care, prin activităţi comune şi în baza principiului liberei participări, contribuie la conceperea, exprimarea şi realizarea voinţei lor politice.

Art.2. – Forma organizatorico-juridică a Partidului Schimbării este partid politic.

Art.3. – (1) Denumirea oficială integrală a Partidului este Partidul Politic „Partidul Schimbării”.

  1. Denumirea prescurtată a Partidului este PARTIDUL SCHIMBĂRII.
  2. Denumirea Partidului în limba rusă este: Политическая партия ”Партия Перемен”.

Art.4. – Activitatea Partidului Schimbării se desfăşoară pe întreg teritoriu al Republicii Moldova, în deplină conformitate cu prevederile Constituției, legislației naționale, cu Programul Partidului, prezentul Statut şi actele subordonate acestuia.

Art.5. Partidul este creat pentru participarea cetăţenilor Republicii Moldova, solidari cu scopurile şi obiectivele Partidului, la viaţa politică a societăţii prin exprimarea voinţei, participarea la acţiuni publice şi politice, la alegeri şi referendumuri, precum şi în scopul reprezentării intereselor cetăţenilor în organele administraţiei publice centrale şi în organele administraţiei publice locale;

Art.6. Partidul poate coopera cu alte organizaţii publice şi politice, atît din Republica Moldova, cît şi de peste hotare, să încheie cu acestea acorduri, să formeze blocuri, uniuni, coaliţii şi să participe la alte asociaţii.

Art.7. – (1) Simbolul permanent al Partidului Schimbării reprezintă denumirea prescurtată a partidului scrisă cu litere majuscule – PARTIDUL SCHIMBĂRII. Inscripția este aliniată pe stînga și este reprezentată în culori albastru și albastru deschis, fiind aplicată parțial peste simbolul grafic care reprezintă un dreptunghi. Dreptunghiul conține două linii unite sub unghi drept, care împreună simbolizează o carte deschisă. Simbolul permanent al Partidului Schimbării sub formă grafică alb-negru și color este reprezentat în anexa nr. 1.

  1. Simbolul electoral al Partidului Schimbării se aprobă prin decizia Biroului  Politic

Permanent.

Art.8. – (1) Partidul Schimbării este organizat după principiul de organizare administrativ-teritorială a Republicii Moldova.

  1. Partidul Schimbării obţine statutul de persoană juridică din momentul înregistrării sale la Agenția Servicii Publice, dispune de patrimoniu, conturi bancare, ştampilă, foi cu antet şi sigiliu.
  2. Adresa juridică a Partidului: mun. Chişinău, str. 31 August 1989, nr. 58, ap. 19.

CAPITOLUL II. SCOPUL, OBIECTIVELE, FORMELE ŞI PRINCIPIILE DE FUNCŢIONARE

Art.9. – (1) Partidul Schimbării este un partid care promovează reformele structurale în domeniile de importanță strategică în vederea:

  1. construirii unui model economic bazat pe cunoștințe, tehnologii informaționale/tehnologizare și industrializare;
  2. asigurării creșterii economice prin implementarea conceptului ”stat-partener” al antreprenorului;
  3. eliminării monopolurilor;
  4. administrarea și valorificarea proprietății de stat în interesul statului și cetățeanului;
  5. asigurării independenței, integrității și profesionalismului justiției;
  6. creării unui sistem de învățământ vocațional racordat la necesitățile societății și economiei;
  7. dezvoltării unui sistem medical eficient și modern;
  8. reforma administrației publice centrale prin descentralizarea financiară, patrimonială și administrativă.
  9. consolidarea funcționalității și sporirea eficienții administrației publice locale;
  10. asigurării unor politici fiscale echitabile;
  11. implementarea unei guvernării electronice la toate nivelele de administrare publică;
  12. implementarea graduală a conceptului de societate informațională, crearea unui sistem de protecție socială, care va garanta protecția drepturilor și intereselor copilului și protecția efectivă a tuturor păturilor social vulnerabile.
    1. Partidul Schimbării pledează pentru valorile democratice, pluralismul politic, supremaţia legii, separarea puterilor în stat, statul de drept, egalitatea în faţa legii, principiile liberalismului economic, protecția libertăţilor fundamentale ale omului, respectarea dreptului la proprietate, egalitatea oportunităților și protecție socială echitabilă.
    2. Partidul Schimbării este adeptul unui stat de dept, care servește interesele cetăţenilor, care promovează dialogul și contractul social, oferă şanse egale tuturor cetățenilor și edifică o societate bazată pe valori umane.

Art.10. (1) Organele de conducere ale Partidul Schimbării își desfășoară activitatea conform principiilor democrației, transparenței și legalității. Pentru asigurarea funcționării organelor de conducere conform prevederilor prezentului Statut, activitatea acestora este supravegheată de către organele superioare.

Art.11. Partidul participă la alegerile prezidențiale, parlamentare și locale în vederea implementării scopurilor și obiectivelor sale.

Art.12. Partidul poate participa sau iniția și crea blocuri electorale și/sau postelectorale cu alte partide politice.

CAPITOLUL III. CALITATEA DE MEMBRU AL PARTIDULUI SCHIMBĂRII. DOBÂNDIREA, SUSPENDAREA, ÎNCETAREA, INCOMPATIBILITATEA

Art.13. – (1) Membru al Partidul Schimbării poate deveni orice cetăţean al Republicii Moldova, care a împlinit 18 ani, care dispune de dreptul la vot și susține Statutul şi Programul Partidul Schimbării;

      1. Nu pot fi membri:
  • cetățenii cărora le este interzis prin lege să deţină calitatea de membru de partid, cărora le-a fost interzisă asocierea politică sau dispusă pierderea drepturilor politice şi cetăţeneşti printr-o sentință/hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă și cei condamnați printr-o sentință penală definitivă și irevocabilă pentru fapte de corupţie și/sau crimă organizată;
  • persoanele care susţin şi întreprind acţiuni extremiste, rasiste, xenofobe, şovine, altele ce contravin legislaţiei în vigoare, principiilor democratice şi ale statului de drept, precum și persoanele cu reputaţie controversată;
  • persoane cu reputație controversată, implicate în apărarea și/sau promovarea intereselor grupărilor criminale și/sau oligarhice din Republica Moldova;
  • persoane discreditate prin deservirea intereselor grupărilor oligarhice din Republica Moldova.
    1. Aderarea la Partidul Schimbării se efectuează individual prin depunerea cererii scrise, completate corespunzător. Cererea de aderare la Partidul Schimbării se depune la Organizaţia Primară de partid în raza căreia solicitantul/solicitanta își are domiciliul/reședința. Dacă Organizația Primară lipsește, cererea se depune la Organizaţia Teritorială. În cazul în care nu a fost constituită Organizația Primară și Organizația Teritorială, cererea de aderare la Partidul Schimbării se adresează și se depune la Organizaţia Republicană.
    2. Cererea de aderare se examinează de Biroul Permanent al Organizaţiei Primare, respectiv, de Biroul Permanent al Organizației Teritoriale sau la Biroul Permanent Republican. Organul competent va lua o decizie de acceptare sau de respingere a cererii în cel mult 30 de zile calendaristice. Decizia este comunicată Organizaţiei Teritoriale pentru a include persoana în Registrul de evidență a membrilor Organizaţiei Teritoriale, care, la rîndul său, informează

Secretariatul general al partidului pentru includerea membrului în Registrul Național de Evidență a membrilor Partidului Schimbării.

    1. Odată cu acceptarea cererii, persoana devine membru al Partidului Schimbării în organizaţia la care a depus cererea sau care va fi constitută ulterior în raza de domiciliu/reședință al membrului.
    2. Decizia de respingere a cererii va fi obligatoriu motivată de către organizația de partid competentă. Decizia de refuz poate fi contestată în scris de către persoana vizată la organul teritorialierarhic superior – Biroul Permanent al Organizației Teritoriale sau la Biroul Permanent Politic Național.

Art.14. (1) Transferul membrului de partid într-o altă Organizaţie Primară se face prin depunerea unei cereri scrise la Organizaţia în raza căreia membrul își are noul domiciliu, reşedinţă, loc de muncă sau în care acesta dorește să activeze.

Art.15. – (1) Registrul Membrilor Partidului Schimbării este creat și actualizat continuu de către Secretariatul General al Partidului.

Art.16. – (1) Calitatea de membru al Partidului Schimbării se suspendă în următoarele

cazuri:

    1. la cererea scrisă a membrului;
    2. în cazul incompatibilităţii cu funcţia deţinută;
    3. în cazul urmăririi penale pentru acte de corupție și/sau comiterea unor infracțiuni grave și/sau deosebit de grave, din data pornirii urmăririi penale şi până la pronunţarea unei sentințe judecătoreşti definitive și irevocabile;
    4. ca sancţiune disciplinară, precum şi în alte cazuri în care organele competente vor decide suspendarea calităţii de membru.
    5. Hotărârea de suspendare sau de reluare a calităţii de membru este adoptată de organizaţia din care face parte membrul.

Art.17. – Calitatea de membru încetează în caz de:

  1. renunțare;
  2. excludere;
  3. înscriere într-un alt partid politic;
  4. deces;
  5. neîntrunirii condițiilor prevăzute de prezentul statut și legislația în vigoare.

Art.18. – (1) Renunțarea are loc pe baza şi la data depunerii cererii.

  1. Renunțarea se comunică, în scris, Organizației Primare sau Organizației Teritoriale.

Art.19. (1) Excluderea din partid se va efectua în condiţiile prevăzute de prezentul Statut.

  1. Încetarea calității de membru are ca efect revocarea de drept din toate funcțiile ocupate în cadrul Partidului.

Art.20. – (1) Un membru de partid poate deţine cel mult două funcţii de conducere în cadrul organelor de conducere politică ale Partidului, dar nu la acelaşi nivel.

  1. Președintele Partidului nu poate deține o altă funcție de conducere în cadrul organelor de conducere politică.

(3)Membrii Comisiei de Cenzori nu pot face parte din niciun alt organ de conducere al

Partidului Schimbării.

  1. Alte incompatibilităţi se stabilesc prin prezentul Statut şi pot fi stabilite suplimentar prin decizia Consiliului Politic Național al Partidului, la propunerea Biroului Politic Permanent

Național.

CAPITOLUL IV. PROCEDURA DISCIPLINARĂ Art.21. – Faptele care atrag sancţiuni disciplinare sunt:

  1. nerespectarea hotărârilor organelor de conducere ale Partidului,
  2. refuzul nejustificat de a executa deciziile adoptate de organele de conducere ale partidului, exercitarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate în cadrul structurilor de partid, precum și încălcarea repetată a prevederilor Statutului;
  3. promovarea rasismului, xenofobiei, antisemitismului, intoleranţei față de unele grupuri sociale sau categorii de cetățeni, promovarea cu bună știință a informațiilor false;
  4. comportament public indecent sau alte forme de comportament public care prejudiciază imaginea partidului;
  5. absenţa  nemotivată  de  la  cel  puţin  două  ședințe  consecutive  a  organelor  de

conducere;

    1. săvîrșirea cu intenţie a unei infracţiuni, indiferent de caracterul acesteia, cu excepția cazurilor de pornire a urmăririi penale ilegale din motive politice și/sau la comandă; obținerea unor informații certe cu privire la săvârșirea unor acte de corupție;
    2. activitatea desfășurată în detrimentul partidului, inclusiv prin informarea oponenților politici despre activitatea, strategiile și deciziile cu caracter confidențial, precum și altă activități de natură să prejudicieze interesele partidului și activitatea politică al acestuia;

Art.22. – (1) Membrilor Partidului Schimbării pot fi aplicate următoarele sancţiuni disciplinare:

  1. avertisment;
  2. mustrare;
  3. suspendare pe o perioadă determinată a calităţii deținute în organele de conducere și/sau de membru de partid;
  4. revocare din funcţia ocupată în partid și/sau a statului de membru;
  5. retragerea sprijinului politic pentru funcţia de demnitate publică;
  6. excluderea din partid.

(5)Abaterile disciplinare sunt examinate de către Comisia de Etică și Disciplină. Sancțiunile sunt aplicate de Comisie prin vot deschis sau secret, proporțional gravității încălcărilor cu votul majorității simple a membrilor Comisiei.

  1. Sancţiunile disciplinare se aplică în conformitate cu prevederile al. 1, art. 20 al prezentului Statut.

Art.23. – (1) Iniţierea procedurii disciplinare se face la sesizarea oricărui membru al Partidului Schimbării în adresa Comisiei de Etică şi Disciplină. Subiect al sesizării poate fi orice membru al partidului.

(2) Comisia de Etică şi Disciplină se poate autosesiza și efectua toate investigațiile și procedurile disciplinare necesare pentru clarificarea faptului comiterii abaterii disciplinare şi pentru a decide asupra sancţiunilor.

(3) Soluţia adoptată de Comisia de Etică şi Disciplină este definitivă şi irevocabilă, fiind obligatorie pentru toate structurile de partid. Sancțiunea se aplică din data pronunţării.

CAPITOLUL V. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR Art.24. – Membrii Partidului Schimbării au următoarele drepturi:

  1. să participe la şedinţele organizaţiilor de partid din care fac parte, să-și exprime liber opinia și votul pentru adoptarea deciziilor și hotărârilor cu privire la activitatea de partid, în conformitate cu prezentul Statut;
  2. să fie informaţi cu privire la activitatea și hotărârile organizaţiei de partid din care fac parte, precum şi asupra hotărârilor organelor de conducere locale, teritoriale şi republicane;
  3. să propună candidaţi, să aleagă şi să fie aleşi în componența organelor de conducere ale organizațiilor Partidului și organele de conducere ale Partidului, în conformitate cu prevederile prezentului Statut;
  4. să candideze în numele Partidului pentru funcţii de demnitate publică de toate nivelurile, în conformitate cu prevederile prezentului Statut;
  5. să-şi exprime opinia în chestiunile ce se referă la program, modul de organizare şi de desfășurare a activității Partidului și să vină cu propuneri;
  6. să evalueze activitatea aleșilor în structurile de conducere a Partidului, a aleșilor locali de toate nivelurile și să aibă acces la informațiile ce țin de activitatea acestora;
  7. să reprezinte partidul la congrese, conferințe, seminare naționale și internaționale şi alte manifestări;
  8. să reprezinte partidul în cadrul misiunilor de monitorizare a desfășurării scrutinelor

electorale;

  1. alte drepturi prevăzute de lege şi de prezentul Statut.

Art.25. – Membrii Partidului Schimbării au următoarele obligaţii:

a)să respecte Statutul, Programul, deciziile organelor de partid;

  1. să achite cotizația de membru de partid în modul și mărimea prevăzută în Statut;
  2. să păstreze confidenţialitatea deciziilor, strategiilor, oricăror documente şi informaţii cu caracter intern sau confidențial;
  3. să promoveze imaginea, conceptele și programul Partidului în societate, să contribuie la realizarea obiectivelor și scopurilor Partidului;
  4. să susțină și promoveze partidul la alegerile prezidențiale, parlamentare și locale, să susțină și să promoveze candidații și listele de candidați înaintate de Partid;
  5. să exercite cu demnitate, integritate şi profesionalism funcțiile de demnitate publică

în care au fost numiți sau aleși.

CAPITOLUL VI. STRUCTURA ORGANIZATORICĂ ȘI ORGANELE DE CONDUCERE POLITICĂ

Art.26. – (1) Partidul Schimbării este format, organizat şi funcţionează conform principiului teritorial, prin crearea structurilor de partid în unitățile administrativ-teritoriale ale Republicii Moldova.

    1. Structurile și organele de conducere politică ale partidului sunt:
    2. Organizaţia Primară (unități teritorial-administrative de nivelul întîi);
    3. Organizaţia Teritorială (unități teritorial-administrative de nivelul al doilea);
    4. Organizaţia Națională.

Secțiunea 1. Organizația Primară

Art.27. – (1) Organizaţiile Primare ale partidului se constituie în sate, comune, oraşe, în municipii și în toate sectoarele municipiului Chișinău.

  1. Fac parte din Organizaţiile Primare toţi membrii partidului, care își au domiciliul sau reședința în localitatea în care se constituie organizaţia. Organizaţia primară poate fi constituită dacă are cel puţin 3 membri.

(3) Constituirea Organizaţiei Locale, precum şi alegerea organelor de conducere ale acesteia, se aprobă de către Biroul Politic Permanent al Organizaţiei Teritoriale.

(4) În cazul în care Organizaţia Teritorială nu este constituită, aprobarea constituirii Organizaţiei Primare şi alegerii organelor de conducere ale acesteia se face de către Biroul Politic Permanent Național.

Art.28. – (1) Organizaţia Primară poate crea structuri de partid la nivelul secţiilor de votare în satele din componența comunelor sau la nivel de cartier în orașe și cartiere din sectoarele municipiilor. Structurile la nivelul secţiilor de votare se vor organiza identic structurilor Organizației Primare.

Art.29. – Structura Organizaţiei Primare este:

  1. Adunarea Generală a Organizaţiei Primare;
  2. Biroul Permanent al Organizaţiei Primare (în cazul în care organizația primară are cel puțin 30 de membri);
  3. Preşedintele Organizaţiei Primare;
  4. Vicepreședintele Organizaţiei Primare poate fi ales de către Adunarea Generală în organizațiile în care numărul de membri este mai mare de 75 de persoane.

Art.30. – (1) Adunarea Generală a Organizaţiei Primare este organul suprem de conducere al Organizaţiei Locale și se convoacă cel puțin o dată pe an sau la necesitate.

(2) Convocarea se face de către Preşedintele Organizaţiei Primare, de către Biroul Permanent al Organizaţiei Primare, de către Biroul Permanent al Organizaţiei Teritoriale sau la cererea a 1/3 din membrii Organizaţiei Primare, cu înștiințarea prealabilă cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de convocare.

Art.31. – (1) Adunarea Generală a Organizaţiei Primare este deliberativă dacă la lucrările ei participă 50% plus un membru al organizaţiei primare la prima convocare şi cu orice prezenţă la cea de-a doua convocare și convocările ulterioare.

(2) Hotărârile Adunării Generale a Organizaţiei Primare se adoptă cu votul majorităţii celor prezenţi, prin vot liber exprimat, deschis sau secret. Procesele-verbale ale Adunării Generale a Organizaţiei Primare, precum şi hotărârile adoptate de aceasta sunt semnate de Preşedintele Organizaţiei Primare.

Art.32. – Adunarea Generală a Organizaţiei Primare are următoarele atribuţii:

  1. decide constituirea organizației primare;
  2. alege preşedintele Organizaţiei Primare, prin vot liber exprimat, deschis sau secret, pentru un termen de 2 ani; alege membrii Biroului Permanent al Organizației Primare și după caz vicepreședintele acesteia (prin vot liber exprimat, deschis sau secret) pentru un termen de 2 ani.

Revocă la necesitate Președintele, Vicepreședintele și membrii Biroului Permanent al Organizației primare;

  1. examinează rapoartele Președintelui Organizației primare și/sau ale Biroului Permanent al Organizației Primare și estimează activitatea acestora;
  2. aprobă, la propunerea Biroului Permanent al Organizaţiei Primare, planul de acțiuni pentru campania electorală locală, parlamentară și prezidențială;
  3. prin vot liber exprimat, deschis sau secret, alege candidatul și lista candidaţilor pentru alegerile locale în unitatea administrativ-teritorială respectivă (primari, consilieri locali); candidatul

și lista candidaţilor se confirmă de Biroului Permanent al Organizației Teritoriale;

f)alege delegaţii la Adunarea Generală a Organizației Teritoriale conform normelor stabilite de Biroul Politic Permanent Național;

  1. asigură implementarea și executarea deciziilor organelor de conducere naționale/centrale a Partidului; examinează şi adoptă decizii cu privire la alte subiecte ce ţin de activitatea Organizaţiei Primare.

Art.33. – (1) Biroul Permanent al Organizaţiei Primare este organul executiv local și se constituie în cazul în care organizația primară are cel puțin 30 de membri;

  1. Biroul Permanent al Organizaţiei Primare se convoacă ordinar cel puţin o dată pe lună, la solicitarea Preşedintelui Organizaţiei Primare și în regim extraordinar ori de cîte ori este necesar.

La fel, Biroul Permanent al Organizației Primare poate fi convocat la cererea Biroului Permanent al Organizaţiei Teritoriale şi oricând la cererea scrisă a unei treimi a membrilor organizației primare.

  1. Mandatul Biroului Permanent al Organizaţiei Primare este de 2 ani.

Art.34. – (1) Componenţa Biroului Permanent al Organizaţiei Primare

  1. Biroul Permanent al Organizaţiei Primare în care numărul de membri este mai mare de 30, dar nu a depășit 75 de membri, este format din 3 membri: preşedintele organizației primare şi 2 membri aleși de Adunarea Generală a Organizaţiei Primare;
  2. Biroul Permanent al Organizaţiei Primare în care numărul de membri este mai mare de 75, este format din 5 membri: preşedinte, vicepreşedinte şi 3 membri aleși de Adunarea Generală a Organizaţiei Primare;
  3. În cazul în care primarul şi viceprimarul localităţii sunt membri ai Partidului Schimbării, aceștia fac parte de drept din Biroul Permanent al Organizaţiei Primare și dispun de aceleași drepturi ca și ceilalți membri ai Biroului.

Art.35. – (1) Biroul Permanent al Organizaţiei Primare are următoarele atribuţii:

  1. execută deciziile Adunării Generale a Organizației Primare, elaborează și asigură implementarea planurilor de activitate politică și buna organizare a evenimentelor din cadrul organizației primare;
  2. planifică și coordonează activitățile organizației în perioada între Adunările Generale ale Organizației Primare, inclusiv reieșind din programul și deciziile organelor de conducere centrale ale Partidului;
  3. organizează și coordonează activitățile în campaniile electorale, mobilizează membrii și susținătorii Partidului în vederea desfășurării campaniilor electorale și informării cetățenilor cu privire la valorile, programul și activitatea partidului, în acest sens organizează distribuția materialelor informaționale și campaniile de la ușă la ușă;
  4. completează şi actualizează baza de date a membrilor Organizaţiei Primare și informează Organizația Teritorială cu privire la numărul actualizat al membrilor;
  5. informează Biroului Permanent Teritorial  cu  privire la  necesitățile  financiare  ale

Organizației Primare în raport cu resursele încasate din cotizații și/sau donații;

f)propune Adunării Generale a Organizaţiei Primare candidaţii pentru alegerile locale (primari, consilieri locali) și candidații pentru funcțiile de demnitate publică la nivel local (viceprimari), cu informarea prealabilă a Biroului Permanent al Organizației Teritoriale;

  1. formulează propuneri către Organizația Teritorială cu privire la candidații/lista candidaţilor pentru alegerile locale la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea şi al UTA Găgăuzia (consilieri raionali, consilieri locali ai municipiilor, deputați în Adunarea Populară a UTA Găgăuzia, primar ai municipiilor, primar general al mun. Chișinău, Guvernator al UTA Găgăuzia) și cu privire la candidații la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova;
  2. aprobă cererile de aderare la Partid.
  3. Procesele-verbale ale Biroului Permanent al Organizaţiei Primare, precum şi hotărârile adoptate de aceasta sunt semnate de Preşedintele Organizaţiei Primare.

Art.36. – (1) Preşedintele Organizaţiei Primare:

  1. asigură conducerea, coordonarea și gestionarea activităților Organizației Primare și reprezintă Partidul Schimbării în localitate; prezidează şedinţele Biroului Permanent şi ale Adunării Generale a Organizaţiei Primare și propune agenda ședințelor;
  2. coordonează campania electorală în localitate; planifică, organizează și participă în activitățile politice ale Organizației Primare, inclusiv campanile de informare a cetățenilor de la ușă la ușă în vederea informării și mobilizării alegătorilor; organizează activitățile Organizației Primare la nivelul localității, inclusiv organizează întrunirile publice, ieșirile în teren și desfășoară alte activități în vederea dezvoltării organizației primare;
  3. este responsabil de asigurarea unei comunicări bune în interiorul Organizaţiei Primare și la necesitate comunicarea cu alte organizaţii ale partidului; evaluează necesitățile de instruire a membrilor Organizația Primare și organelor acesteia;
  4. asigură colectarea cotizaţiilor, elaborează bugetul organizației primare, este responsabil de arhivarea documentelor organizației, transmite Biroului Permanent al Organizaţiei Teritoriale copiile proceselor-verbale ale Organizației Primare; îndeplineşte alte atribuţii stabilite de Adunarea Generală a Organizației Primare.

Art.37. – (1) Atribuțiile Vicepreşedintelui sunt stabilite de Biroul Permanent al Organizaţiei Primare după consultarea Președintelui Organizației Primare. În absența Președintelui Organizației exercită atribuțiile acestuia.

  1. Vicepreşedintele poate îndeplini orice atribuţie a Președintelui delegată de către Preşedintele Organizaţiei Primare.

Secţiunea a 2-a. Organizaţia Teritorială (unități teritorial-administrative de nivelul doi)

Art.38. – (1) Organizaţiile Teritoriale ale Partidului Schimbării se constituie la nivelul raioanelor, municipiilor Chișinău și Bălţi şi al UTA Găgăuzia în conformitate cu prevederile prezentului Statut.

(2)Organele Organizaţiei Teritoriale sunt următoarele:

  1. Adunarea Generală;
  2. Consiliul Politic Teritorial;
  3. Biroul Permanent Teritorial;
  4. Președintele Organizației Teritoriale;
  5. Vicepreședintele Organizației Teritoriale;
  6. Secretarul Organizației Teritoriale.

Art.39. – (1) Adunarea Generală Teritorială este organul suprem de conducere al Organizației Teritoriale, constituit din delegaţii tuturor organizaţiilor primare din respectiva unitate administrativ-teritorială de gradul doi.

  1. Ședințele Adunării Generale Teritoriale ordinare se convoacă o dată pe an, iar cele extraordinare la necesitate, la propunerea Preşedintelui Organizaţiei Teritoriale, la cererea a cel puţin 1/3 din Organizaţii Primare, a Consiliului Politic Teritorial sau a Biroului Permanent Naţional.
  2. Membrii Consiliului Politic Teritorial şi membrii Biroului Permanent Teritorial participă de drept la Adunarea Generală a Organizației Teritoriale.
  3. Adunarea Generală este deliberativă dacă la lucrările acesteia sunt prezenți 50% plus unu din numărul total al delegaţilor aleşi şi a membrilor de drept. Procesele-verbale şi hotărârile Adunării sunt semnate de Preşedinte şi contrasemnate de Secretarul Organizaţiei Teritoriale.

Art.40. – Adunarea Generală are următoarele atribuţii:

  1. alege pentru un mandat de patru ani preşedintele, vicepreşedintele, secretarul, membrii Consiliului Politic Teritorial și membrii Biroului Permanent Teritorial, prin alegeri libere și corecte, egale și prin vot liber exprimat, deschis sau secret;
  2. examinează şi aprobă raportele Preşedintelui Organizaţiei Teritoriale și Consiliului Politic Teritorial, apreciază activitatea acestora, precum şi dezbate și aprobă oricare alte documente ce țin de activitatea organizației;
  3. înaintează și alege delegaţii din partea organizației pentru participare la Congresul Partidului, conform normelor de reprezentare stabilite de Biroul Politic Permanent Național;
  4. aprobă candidații și lista candidaţilor propuși de Organizațiile Primare, din cadrul respectivei Organizații Teritoriale, pentru alegerile locale din unitatea administrativ-teritorială de nivelul al doilea şi UTA Găgăuzia, și anume: consilieri raionali, consilieri locali ai municipiilor Chișinău și Bălți, primarul municipiului Bălți, primarul general al mun. Chișinău, deputați în Adunarea Populară a UTA Găgăuzia, Guvernatorul UTA Găgăuzia;
  5. adoptă hotărâri cu privire la modul de organizare și desfășurarea a activității politice de către Organizațiile Primare în perioada dintre ședințele Adunării Generale a Organizației Teritoriale și cu privire la modul de organizare a campaniilor electorale;

f)decide cu privire la alte subiecte ce țin de activitatea Organizației Teritoriale prevăzute de prezentul Statut.

Art.41. Consiliul Politic Teritorial

  1. Organul de conducere politică şi organizatorică al Organizaţiei Teritoriale în perioada dintre ședințele Adunării Generale este Consiliul Politic Teritorial, ales pentru un mandat de 4 ani.
  2. În componenţa Consiliului Politic Teritorial intră: membrii Biroului Permanent Teritorial; preşedinţii şi vicepreşedinţii Organizaţiilor Primare; primarii şi viceprimarii Partidului Schimbării; preşedinţii şi vicepreşedinţii raioanelor, care fac parte din Partidului Schimbării; consilierii raionali, municipali, deputaţii Adunării Populare a UTA Găgăuzia, aleși pe listele

Partidului Schimbării.

  1. Consiliul Politic Teritorial se întruneşte ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar de o dată la 6 luni. Consiliul poate fi convocat la cererea Preşedintelui Organizaţiei Teritoriale, la solicitarea Biroului Permanent Teritorial, a Biroului Permanent Naţional sau la solicitarea a cel puţin

1/3 din membrii Consiliului Politic Teritorial.

Art.42. – (1) Şedinţele Consiliului Politic Teritorial sunt conduse de preşedintele Organizaţiei Teritoriale și sunt deliberative dacă la ele participă 50% plus unu din numărul total al membrilor.

  1. Hotărârile Consiliului se adoptă cu votul a 50% plus unu din numărul total al membrilor prezenţi la ședință, prin vot liber exprimat, deschis sau secret. Procesele verbale ale ședinței și hotărârile adoptate sunt semnate de Preşedintele Organizaţiei Teritoriale şi contrasemnate de Secretarul Organizației Teritoriale.

Art.43. Atribuţiile Consiliul Politic Teritorial:

  1. convoacă Adunarea Generală a Organizației Teritoriale și asigură executarea hotărârilor acesteia;
  2. stabileşte norma de reprezentare a Organizaţiilor Primare la Adunarea Generală a Organizației Teritoriale și aprobă bugetul Organizației Teritoriale;
  3. aprobă și/sau modifică candidaţii și lista candidaţilor propuși de către organizațiile primare la alegerile locale din unitatea administrativ-teritorială de nivelul întâi – primari și consilieri locali;
  4. la propunerea Biroului Permanent al Organizației Teritoriale, cu avizul pozitiv al

Biroului Permanent Național, decide cu privire la candidații la funcțiile de demnitate publică la nivel raional, al minicipiilor Chișinău și Bălți și al UTA Găgăuzia;

  1. adoptă hotărâri cu privire la modul de organizare și desfășurarea a activității politice de către Organizațiile Primare în perioada dintre ședințele Adunării Generale a Organizației Teritoriale și cu privire la modul de organizare a campaniilor electorale și execută hotărârile Adunării Generale în acest sens;

f)înștiințează Comisia de Etică și Disciplină despre încălcarea gravă a principiilor de integritate de către membrii partidului, aleșii locali și raionali din respectiva unitate adminstrativ-teritorială; îndeplineşte orice alte sarcini stabilite în prezentul Statut și Adunarea Generală a Organizației Teritoriale.

  1. înaintează Biroului Politic Permanent Național candidații propuși de către Biroul Politic Teritorial la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Organizației

Teritoriale.

Art.44. Biroul Permanent Teritorial

  1. Biroul Permanent Teritorial reprezintă organul executiv al Organizaţiei Teritoriale și este format din Preşedintele Organizaţiei Teritoriale, Vicepreşedintele Organizaţiei Teritoriale, Secretarul Organizaţiei Teritoriale și 6 membri aleși de Adunarea Generală a Organizației Teritoriale.
  2. Președinții Organizațiilor Primare din sectoarele municipiului mun. Chișinău fac parte din componența Biroului Permanent al Organizației Teritoriale a mun. Chișinău.

Art.45. – (1) Biroul Permanent Teritorial se întruneşte lunar, la convocarea Preşedintelui Organizaţiei Teritoriale, şi ori de cîte ori este necesar la solicitarea Președintelui, a cel puţin 2 membri ai Biroului sau Biroului Permanent Naţional.

  1. Şedinţele Biroului Permanent Teritorial sunt deliberative dacă la lucrări participă majoritatea simplă a membrilor. Hotărârile se adoptă cu majoritatea de voturi a celor prezenţi, prin vot liber exprimat, deschis sau secret. Acestea sunt semnate de Preşedintele Organizaţiei Teritoriale şi contrasemnate de Secretar.

Art.46. – Biroul Permanent Teritorial are următoarele atribuţii:

  1. evaluează și coordonează activitatea organizațiilor primare constituite și contribuie la constituirea organizațiilor primare în localitățile în care acestea încă nu au fost constituite;
  2. coordonează activitatea politică și organizatorică a Organizației Teritoriale între ședințele Consiliului Politic Teritorial și aprobă planuri de acțiuni în acest sens; monitorizează îndeplinirea hotărârilor proprii și a celor adoptate de Consiliul Politic și Adunarea Generală a Organizației Teritoriale;
  3. evaluează necesitatea instruirii conducerii organizațiilor primare și aleșilor locali care sunt membri de partid, informează Biroul Politic Permanent Național în acest sens;
  4. organizează activități electorale, campanii de informare a cetățenilor pe parcursul anului, campanii de la ușă la ușă și campaniile electorale;
  5. organizează activități și manifestări politice, campanii de mobilizare a membrilor și susținătorilor partidului pe parcursul anului și în campanii electorale; informează organizațiile primare cu privire la deciziile Biroului Politic Permanent Național, comunică politicile și mesajele de la nivel național către Organizațiile Primare;
  6. elaborează bugetul Organizației Teritoriale;
  7. înaintează spre aprobare Consiliului Politic Teritorial candidații pentru alegerile locale din unitatea administrativ-teritorială de nivelul întîi – primari și consilieri locali; propune candidații la funcțiile de demnitate publică la nivelul unităților administrativ-teritoriale de nivelul doi, altele decât cele elective; avizează propunerile Biroului Permanent al Organizației Primare cu privire la numirea viceprimarilor;
  8. informează Consiliul Politic Teritorial și Comisia de Etică și Disciplină cu privire la încălcările disciplinare comise de către membrii partidului;
  9. validează crearea şi desfiinţarea Organizaţiilor Primare; desființează Biroul Permanent al Organizaţiei Primare în cazurile în care acesta încalcă grav prezentul Statut și/sau nu execută deciziile organelor de conducere politică ierarhic superioare; revocă membrii Biroului Permanent al Organizaţiei Primare în cazurile în care aceștia îndeplinesc necorespunzător atribuțiile prevăzute de prezentul Statut și/sau nu execută deciziile organelor de conducere politică ierarhic superioare;
  10. înaintează propuneri cu privire la candidații la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova către Consiliul Politic Teritorial; exercită alte atribuţii prevăzute de prezentul

Statut.

Art.47. Ședințele Biroului Permanent Teritorial se convoacă o dată pe lună de către Președintele Biroului, ședințele extraordinare pot fi convocate ori de cîte ori este necesar de către Președinte,1/3 din membrii Biroului sau Biroul Politic Permanent Național.

Art.48. Preşedintele Organizaţiei Teritoriale

  1. Președintele conduce şedintele Consiliului Politic Teritorial, ale Biroului Permanent Teritorial şi ale Adunării Generale a Organizației Teritoriale.
  2. Preşedintele Organizaţiei Teritoriale se alege, prin vot liber exprimat, deschis sau secret, pentru un mandat de 2 ani din cel puțin două candidaturi înaintate.
  3. Preşedintele Organizaţiei Teritoriale are următoarele atribuţii:
  4. asigură conducerea organizației teitoriale, organizează activitățile partidului la nivel teritorial, asigură coordonarea organizațiilor locale în limita competențelor și reprezintă partidul la nivel teritorial;
  5. prezintă  Biroului  Permanent  Teritorial,  Consiliului  Politic  Teritorial  și  Adunării

Generale rapoarte privind activitatea Organizației Teritoriale;

  1. conduce campania electorală și campania de-a lungul anului a Organizației Teritoriale, organizează și participă în campania de-a lungul anului, campania de la ușă la ușă și campania pentru candidații locali în vederea mobilizării alegătorilor;
  2. semnează procesele-verbale ale şedinţelor organelor Organizaţiei Teritoriale; răspunde de gestiunea bunurilor mobile şi imobile ale partidului, exercită alte atribuţii prevăzute de

Statut.

Art.49. Vicepreşedintele exercită responsabilităţi desemnate de Biroul Permanent Teritorial şi de Preşedintele Organizaţiei Teritoriale. În cazul în care Președintele organizației este în imposibilitate să-și exercite atribuțiile, acestea sunt exercitate de vicepreședintele organizației.

Art.50. Secretarul Organizaţiei Teritoriale

(1)Secretarul este ales de către Biroul Politic Permanent Naţional, la propunerea Preşedintelui Organizaţiei Teritoriale din rândul membrilor de partid.

(2) Secretarul Organizaţiei Teritoriale are următoarele atribuţii:

  1. coordonează activitățile organizatorice și administrative ale Organizației Teritoriale și Organizațiilor Primare, contrasemnează procesele-verbale ale şedinţelor organelor Organizaţiei Teritoriale;
  2. elaborează planul de instruiri și organizează, în colaborare cu organele ierarhic superioare ale Partidului, instruirea membrilor Organizațiilor Primare și aleșilor locali;
  3. asistă organele de conducere a Organizațiilor Primare în construcția de partid, inclusiv prin organizarea campaniilor de informare a alegătorilor și elaborarea materialelor de publicitate politică;
  4. prezintă Biroului Permanent Teritorial rapoarte privind activitatea structurilor Partidului la nivel teritorial, asigură evidența membrilor și actualizează registrul membrilor din Organizațiile

Primare și prezintă rapoarte în acest sens;

  1. asigură colectarea cotizaţiilor de membru din organizațiile primare și a donațiilor, elaborează proiectul bugetului organizației pentru Biroul Permanent Teritorial;
  2. exercită alte atribuţii prevăzute de Statut sau actele subordonate Statului.

Secţiunea 3-a. Organizația națională

Art.51. – Organele de conducere de nivel național ale Partidului Schimbării sunt:

  1. Congresul;
  2. Consiliul Politic Naţional;
  3. Biroul Politic Permanent Naţional.

Art.52. Congresul

  1. Organul suprem de conducere al Partidului este Congresul. Congresul se reuneşte în sesiune ordinară o dată la 4 ani și în sesiune extraordinară ori de cîte ori este necesar, la cererea Preşedintelui Partidului, a majorităţii membrilor Consiliului Politic Naţional sau a Biroul Politic Permanent Naţional.
  2. Congresul este constituit din delegaţii Organizațiilor Teritoriale și membrii Consiliului Politic Naţional şi ai Biroului Permanent Naţional, ca membri de drept ai Congresului.
  3. Delegații la Congresul Partidului sunt aleși în ordinea și potrivit normelor de reprezentare stabilite de Consiliul Politic Național, la propunerea Biroului Permanent Naţional.
  4. Ședința Congresului este deliberativă dacă la aceasta sunt prezenți 50 plus unu din numărul delegaților cu drept de vot. În cazul în care cvorumul nu este întrunit, se stabilește o nouă dată a desfășurării Congresului.
  5. Hotărârile Congresului se adoptă cu votul majorității simple a delegaților prezenți.

Art.53. Congresul are următoarele atribuţii:

  1. aprobă Programul şi Statutul Partidului;
  2. aprobă modificările şi completările la Program și Statut;
  3. alege și revocă din funcție Președintele Partidului;
  4. alege și revocă din funcție 5 vicepreședinți ai Partidului;
  5. alege și revocă Secretarul General al Partidului;
  6. alege și revocă Trezorierul Partidului;
  7. examinează și aprobă raportul Biroului Politic Permanent Naţional, prezentat de Preşedintele Partidului;
  8. revocă, prin procedura prin care au fost numiţi, Preşedintele Partidului, precum şi oricare alt membru al organelor de conducere ales de către Congres;
  9. decide privind reorganizarea sau autodizolvarea Partidului.
  10. Congresul poate delega o parte din atribuţiile sale Consiliului Național al Partidului sau Biroului Politic Permanent Național, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt de competenţa exclusivă al acestuia.

Art.54. Consiliul Politic Naţional

  1. Consiliul  Politic  Național  este  organul  suprem  de  conducere  și  reprezentare  al

Partidului în perioada dintre Congrese și este compus din:

  1. membrii Biroului Politic Permanent Naţional;
  2. preşedinţii şi vicepreşedinţii Organizaţiilor Teritoriale;
  3. preşedinţii Organizaţiilor Primare ale sectoarelor mun. Chişinău;
  4. deputaţii fracțiunii Partidului Schimbării în Parlamentul Republicii Moldova, miniştrii şi secretarii de stat ai Partidului Schimbării în componența Guvernului Republicii

Moldova;

  1. preşedinţii şi/sau vicepreşedinţii raioanelor, primarii oraşelor şi municipiilor, membri ai Partidului Schimbării. În cazurile în care, într-un singur raion membrii Partidului

Schimbării dețin funcția de președinte și vicepreședinte al raionului, membru al Consiliului Politic Național va fi președintele raionului. În lipsa președintelui, membru al biroului este vicepreședintele raionului.

Art.55. – (1) Consiliul Politic Naţional se întruneşte odată la 12 luni în ședințe ordinare și în ședințe extraordinare la necesitate la solicitarea Preşedintelui Partidului sau Biroului Permanent Naţional.

  1. Ședințele Consiliului Politic Naţional sunt deliberative dacă la aceastea participă 50 plus unu din numărul total al membrilor. Hotărârile Consiliului se adoptă cu majoritatea voturilor celor prezenţi. Acestea sunt obligatorii pentru toate structurile și membrii Partidului.

(3)Consiliul Politic Naţional este condus de Preşedintele Partidului, iar în lipsa acestuia sau în cazul imposibilității exercitării atribuțiilor, este condus de către unul din vicepreşedinţii împuterniciţi de membrii Consiliului Politic Național.

Art.56. – Consiliul Politic Naţional are urmatoarele atribuţii:

    1. convoacă Congresul, stabileşte data, ora, locul, norma de reprezentare a delegaților din partea membrilor organizațiilor teritoriale și proiectul ordinii de zi;
    2. la propunerea Biroului Permanent, aprobă/modifică lista de candidaţi la funcţia de deputat în Parlament, desemnează candidaţii la funcţiile de Preşedinte al Republicii Moldova, Președintele Parlamentului şi Prim-ministru al Guvernului Republicii Moldova;
    3. aprobă programele și strategiile de campanie electorală, decide încheierea alianţelor politice şi/sau electorale, politica de coaliţie parlamentară şi/sau guvernamentală și împuternicește în acest sens Biroul Politic Permanent Național;
    4. aprobă, modifică și retrage candidații și lista candidaţilor pentru alegerile parlamentare și alegerile locale la nivelul unităților administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi al UTA Găgăuzia și anume listele consilierilor raionali, consilierilor locali ai municipiilor Chișinău și Bălți, deputaților în Adunarea Populară a UTA Găgăuzia, primarul municipiului Bălți, primarul general al mun. Chișinău, Guvernator al UTA Găgăuzia; candidații sunt propuși de către organizațiile teritoriale și sunt avizați de către Biroul Politic Permanent Național;
    5. stabileşte proporţia distribuției fondurilor acumulate din cotizaţii pentru Organizaţiile

Primare şi Organizaţiile Teritoriale;

    1. alege 5 Preşedinți ai Organizaţiilor Teritoriale în calitate de membri ai Biroului Politic Permanent Național conform principiului reprezentării proporționale a organizațiilor teritoriale;
    2. în cazul în care poziţia unui membru al Biroului Permanent Naţional ales de Congres devine vacantă până la Congresul ordinar, numeşte, la propunerea Preşedintelui Partidului, un membru interimar, pentru perioada rămasă a mandatului;
    3. examinează încălcările disciplinare a membrilor organelor de conducere și control și aplică sancțiunile prevăzute de prezentul Statut;
    4. numește și revocă trei membri ai Comisiei de Cenzori, examinează și aprobă raporturile Comisiei de Cenzori;
    5. numeşte și revocă trei membri ai Comisiei de Etică şi Disciplină;
    6. numeşte și revocă, la propunerea Președintelui Partidului, Purtătorul de Cuvînt alPartidului;
    7. aprobă actele de punere în aplicare a prezentului Statut, cu excepţia celor care ţin de competenţa altor organe;
    8. alte atribuţii prevăzute de Statut, precum şi atribuite de Congres.

Art.57. – (1) Biroul Politic Permanent Naţional este organul executiv suprem al Partidului, cu mandat de patru ani, care asigură executarea dispozițiilor Președintelui Partidului, hotărârilor Consiliului Politic Național și Congresului Partidului.

  1. Biroul Politic Permanent Naţional are următoarea componenţă:
  2. Preşedintele Partidului;
  3. 5 vicepreşedinți aleși de Congres;
  4. 5 preşedinți ai Organizaţiilor Teritoriale;
  5. Secretarul General;
  6. Șeful Departamentului informațional-analitic;
  7. Trezorierul Partidului.

Art.58. – (1) Biroul Politic Permanent Naţional se întruneşte în ședințe ordinare de două ori pe lună sau la necesitate, la solicitarea Preşedintelui sau a cel puțin 1/3 din membri.

(2) Activitatea Biroul Politic Permanent Naţional este condusă de Președintele Partidului;

  1. Atribuțiile Biroului Politic Permanent Naţional:
  2. coordonează  activitatea  organizațiilor  teritoriale  ale  Partidului  în  perioada  dintre ședințele Congresului și Consiliului Politic Național și asigură punerea în aplicare a hotărârilor Congresului şi ale Consiliului Politic Naţional;
  3. adoptă decizii cu privire la poziţia publică oficială a Partidului în legătură cu cele mai importante evenimente politice, sociale şi economice din Republica Moldova şi din alte ţări și le comunică public în numele Partidului;
  4. negociază și încheie cu mandat de la Consiliul Politic Naţional formarea sau desfacerea alianţelor/coalițiilor politice și/sau colaborarea cu alte formaţiuni politice, precum și încheierea acordurilor de colaborare cu organizațiile neguvernamentale;
  5. efectuează controlul executării deciziilor Congresului și Consiliului Politic Național;
  6. conduce şi coordonează campaniile electorale ale Partidului pentru alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale;
  7. numește la necesitate șefi/coordonatori ai campaniilor electorale locale, parlamentare, prezidențiale;
  8. decide numirea interimatului funcției de președinte al Partidului;
  9. decide crearea mijloacelor mass-media a Partidului;
  10. aprobă modelul legitimației de membru al Partidului;
  11. adoptă  Regulamentul  de  organizare  și  funcționare  al  Secretariatului  General  al Partidului;
  12. formează și aprobă bugetul Partidului, decide cu privire la executarea acestuia;
  13. monitorizează activitatea parlamentarilor membri ai Partidului şi a demnitarilor din rândurile partidului;
  14. validează constituirea Organizaţiilor Teritoriale şi rezultatele alegerilor desfăşurate la nivel teritorial; în cazurile în care Biroul Permanent al Organizaţiei Teritoriale nu își exercită atribuțiile prevăzute de prezentul Statut sau exercită necorespunzător și/sau cu încălcări grave atribuțiile prevăzute în prezentul Statut și/sau nu îndeplinește deciziile organelor de conducere politică ierarhic superioare, desființează Biroul Permanent al Organizaţiei Teritoriale; în acest caz, mandatele membrilor Biroului Permanent al Organizaţiei Teritoriale încetează de drept, iar Biroul Politic Permanent Național va convoca Adunarea Generală a Organizației Teritoriale pentru alegerea noului Președinte și Birou Permanent Teritorial, conform prezentului Statut;
  15. revocă membrii Biroului Permanent Teritorial în cazurile în care aceștia nu își exercită sau exercită necorespunzător atribuțiile prevăzute în prezentul Statut și/sau nu îndeplinesc deciziile organelor ierarhic superioare de conducere politică ale Partdiului; în acest caz, Biroul Politic Permanent Național va numi membrii interimari în locul celor revocați până la alegerea noilor membri conform prezentului Statut;
  16. în cazurile unor acțiuni care duc la discreditarea imaginii partidului sau orice altă încălcare gravă a prezentului Statut, decide excluderea din partid a oricărui membru;
  17. examinează, avizează și transmite pentru aprobare sau modificare Consiliului Politic Naţional lista candidaților pentru alegerile locale la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea şi al UTA Găgăuzia și anume lista consilierilor locali, consilierilor raionali ai municipiilor Chișinău și Bălți, deputaților în Adunarea Populară a UTA Găgăuzia, candidatura primarulului municipiului Bălți, primarului general al mun. Chișinău, Guvernatorului UTA Găgăuzia;
  18. avizează candidații la funcțiile de demnitate publică la nivel raional propuși de Organizațiile Teritoriale, al mincipiului Chișinău și Bălți, al UTA Găgăuzia (neelective); decide numirea candidaților pentru funcţiile de demnitate publică la nivel central și decide revocarea din funcțiile respective;
  19. propune Consiliului Politic Naţional spre aprobare sau, la necesitate, modificarea listei de candidaţi la funcţia de deputat în Parlament;
  20. convoacă, în cazurile stabilite, Adunarea Generală Teritorială;
  21. iniţiază și dezvoltă relaţiile internaţionale ale Partidului cu alte partide politice, organizaţii neguvernamentale, sindicate etc.;
  22. stabileşte bugetul central şi modul de distribuție al acestuia;
  23. stabileşte responsabilităţile vicepreşedinţilor la propunerea Președintelui;
  24. numește pentru un mandat de 2 ani, Șeful Departamentului informațional-analitic;
  25. administrează, prin Secretariatul General, patrimoniul, resursele financiare şi materiale ale structurilor centrale și aprobă structura și statele de personal ale Secretariatului General al Partidului.

Art.59. – (1) Şedinţele Biroului Permanent sunt deliberative dacă la ele participă majoritatea din numărul membrilor. Hotărârile se adoptă prin simpla majoritate şi sunt semnate de Preşedinte şi contrasemnate de Secretarul General.

Art.60. Președintele Partidului

  1. Preşedintele Partidului conduce activitatea generală a Partidului, activitatea Congresului, Consiliului Politic Național, și Biroului Politic Permanent Național, în limita competențelor asigură implementarea prevederilor Programului și respectarea prevederilor Statutului, a regulamentelor subordonate acestuia și a hotărârilor organelor de partid, reprezintă partidul, promovează mesajul politic și politicile partidului.
  2. Preşedintele Partidului are următoarele atribuţii:
  3. conduce activitățile partidului;
  4. promovează mesajele politice și politicile Partidului;
  5. convoacă şi prezidează şedinţele Biroului Permanent Naţional, Consiliului Politic Naţional şi ale oricărui alt organ de conducere al partidului din care face parte;
  6. reprezintă partidul în relaţiile oficiale interne și externe, asigură dialogul politic, reprezintă partidul în relațiile cu alte formațiuni politice, instituții și autorități publice din Republica Moldova și din străinătate, coordonează negocierile politice, conduce delegaţiile partidului şi face declaraţii în numele Partidului;
  7. semnează documentele oficiale ale Partidului, precum și acordurile cu alte formațiuni politice și/sau neguvernamentale;
  8. deleagă competenţe, în conformitate cu prezentul Statut;
  9. asigură și monitorizează executarea hotărârilor organelor de conducere naţională a partidului şi emite decizii cu privire la îndeplinire acestora;
  10. prezintă Congresului și Consiliului Politic Naţional rapoarte cu privire la activitatea sa și îndeplinirea obiectivelor politice ale Partidului;
  11. semnează şi prezintă la Comisia Electorală Centrală lista candidaţilor la funcţia de deputat în Parlament, precum şi modificările efectuate în listă;
  12. propune Consiliului Politic Național numirea și, la necesitate, revocarea Purtătorului de cuvânt şi a Trezorierului Partidului;
  13. îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de Statut și cele desemnate de organele de conducere ale Partidului.
  14. Preşedintele Partidului este ales de Congres cu votul majorității simple a delegaților prezenți la ședință.
  15. Mandatul Preşedintelui este de 4 ani și este limitat la două termene consecutive.
  16. Dacă funcţia de Preşedinte devine vacantă sau preşedintele se află în imposibilitate de a-şi exercita funcţia, interimatul este asigurat de către un vicepreşedinte desemnat de Biroul Politic Permanent Naţional.
  17. În exercitarea atribuţiilor, Preşedintele Partidului emite decizii obligatorii pentru organele de conducere şi membrii Partidului.

Art.61. – (1) Partidul are 5 vicepreședinți aleși de către Congres.

  1. Vicepreşedinţii reprezintă partidul în limita competențelor și mandatului atribuit de Biroul Politic Permanent Naţional.
  2. Vicepreşedinţii pot prezida şedinţele organelor naţionale de conducere, fiind împuterniciți în acest sens de Preşedintele Partidului.
  3. Vicepreşedinţii coordonează diverse domenii de activitate ale partidului stabilite de Biroul Politic Permanent Național la propunerea Președintelui.
  4. Vicepreşedinţii pot îndeplini orice atribuţii delegate de către Preşedintele Partidului.

Art.62. Secretarul General al Partidului

    1. Secretarul General al Partidului este responsabil de activitatea de organizare şi dezvoltare organizaţională a Partidului și structurilor acestuia.
    2. Secretarul General are următoarele atribuţii:
    3. conduce, planifică și coordonează activitatea Secretariatului General al Partidului; elaborează și prezintă spre aprobare Biroului Politic Permanent Național structura și statele de personal ale

Secretariatului General;

  1. planifică, coordonează și monitorizează activitatea Organizaţiilor Teritoriale;
  2. ţine evidenţa Registrului Naţional al Membrilor Partidului și altor registre, ţine evidenţa şi este responsabil de arhiva documentelor;
  3. evaluează necesitățile de instruire a structurilor partidului și organelor Partidului, elaborează planul activităților de instruire la nivel național și asigură organizarea măsurilor de instruire a membrilor Organizațiilor Teritoriale, dar și a membrilor Partidului aleși în funcții de conducere;
  4. elaborează și propune spre aprobare Biroului Politic Permanent Național planul anual de constituire şi consolidare a structurilor teritoriale de partid, planul anual al activităților politice, planul campaniei electorale locale, parlamentare, prezidențiale, planul campaniei politice naționale de la ușă la ușă;
  5. asigură o comunicare eficientă între toate organizațiile și structurile Partidului;
  6. organizează și coordonează ieșirile în teritoriu, întîlnirile cu membrii, susținătorii și alegătorii;
  7. propune modele de materiale de promovare și publicitate politică Biroului Politic Permanent Național, asigură comunicarea, transferul către și distribuirea acestora de către Organizațiile Teritoriale;
  8. instruiește și asistă președinții Organizațiilor Teritoriale în construcția de partid prin organizarea campaniilor de comunicare cu alegătorii și utilizarea instrumentelor de care dispune partidul;
  9. propune Biroului Politic Permanent Naţional bugetul central al partidului;
  10. în  coordonare  cu  Trezorierul  Partidului,  asigură  colectarea  cotizaţiilor  de  membru  din

Organizațiile Teritoriale și a donațiilor din țară și din afara Republicii Moldova, alte venituri obținute în limitele și condițiile prevăzute de lege;

  1. asigură organizarea şi desfăşurarea şedinţelor organelor de conducere a Partidului; prezintă Biroului Politic Permanent Naţional, Consiliului Politic Național și Congresului rapoarte privind activitatea structurilor Partidului și Secretariatului General;
  2. emite ordine și dispoziții ce țin de exercitarea directă a atribuțiilor sale, îndeplineşte alte atribuţii delegate de Preşedintele Partidului sau la cererea Biroul Politic Permanent Naţional.

CAPITOLUL VII. COMISIILE PARTIDULUI Art.63. – Comisiile Partidului sunt:

  1. Comisia de Etică și Disciplină;
  2. Comisia de Cenzori.

Art.64. Comisia de Etică și Disciplină

  1. Comisia de Etică și Disciplină examinează dosarul candidaților în procesul de selecţie şi promovare în funcţii de conducere în partid şi în funcții de demnitate publică prin prisma integrității și bunei reputații.
  2. Comisia examinează abaterile disciplinare, stabilește sancţiuni, soluționează litigiile în interiorul Partidului, atât între membri, cât și organele de conducere.Comisia de Etică și Disciplină este constituită din 3 membri, numiţi de Consiliul Politic Naţional. Membrii Comisiei pot să nu fie membri ai Partidului, însă trebuie să se bucure de o reputație ireproșabilă. Preşedintele Comisiei este ales de membrii Comisiei cu majoritatea simplă a voturilor prin vot deschis sau secret.

(4) Comisia are următoarele atribuţii:

  1. decide cu privire la oricare litigiu între membri, sau între membri şi organizaţiile partidului, sau între organizaţiile partidului și decide cu privire la sancţiunile impuse membrilor de către organele competente ale partidului;
  2. acordă aviz pozitiv sau negativ asupra tuturor candidaturilor înaintați pentru funcțiile de conducere în cadrul Partidului;
  3. examinează și decide cu privire la situaţiile de conflict de interese sau incompatibilitate în cadrul Partidului;
  4. se sesizează la plângere/cerere sau din oficiu şi decide cu privire la conformitatea etică, morală şi profesională a candidaţilor propuşi pentru orice funcţii, inclusiv cele reprezentative în Parlament și cele de demnitate publică;
  5. dă avizul său asupra tuturor numirilor în administraţie, pe baza analizei criteriilor de integritate şi compatibilitate conforme cu acest Statut;
  6. elaborează procedurile şi criteriile de integritate, de avizare şi disciplină care fac parte din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei de Etică şi Disciplină, pe care îl înaintează spre aprobăre Biroului Politic Permanent Național.
    1. Comisia de Etică şi Disciplină soluţionează sesizările cu privire la neconformitatea membrilor și/sau a candidaților și/sau a funcționarilor/demnitarilor conform prevederilor regulamentelor, precum şi a oricăror documente emise de organele partidului, legislaţia în vigoare şi prezentul Statut.
    2. Deciziile Comisiei de Etică şi Disciplină sunt definitive şi se pun în aplicare de organele competente a Partidului.

Art.65.  Comisia de Cenzori

  1. Comisia de Cenzori este independentă şi este constituită din 3 membri aleşi de Consiliul Politic Național.
  2. Preşedintele Comisiei de Cenzori este ales cu majoritatea voturilor din rândul membrilor la prima ședință a Comisiei.
  3. Comisia de Cenzori are următoarele atribuţii:
  4. elaborează Regulamentul cu privire la auditul organelor de conducere de nivel central, teritorial şi local şi îl propune spre aprobare Consiliului Politic Naţional;
  5. auditează organizaţiile de conducere de nivel central, teritorial şi local, conform procedurilor şi criteriilor stabilite în Regulamentul cu privire la audit;
  6. prezintă raportul de activitate Congresului, Consiliului Politic Național și Biroului Politic Permanent Național.

Art.66. Departamentul informațional-analitic

  1. Departamentul informațional-analitic, elaborează și înaintează organelor de conducere a partidului propuneri cu privire la politicile de partid; strategiile și tacticile de promovare a partidului

și politicilor sale; strategiile și tacticile pentru campaniile electorale locale, parlamentare și prezidențiale; elaborează politicile publice de sector; contribuie la elaborarea programelor de guvernare, expertizarea iniţiativelor legislative, la formularea poziţiei Partidului în raport cu diferite evenimente politice.

  1. Departamentul este condus de un Șef ales de către Biroul Politic Permanent Național pentru un mandat de 2 ani. La necesitate, Biroul Politic Permanent Național este în drept să revoce Șeful Departamentului înainte de expirarea mandatului;
  2. În cadrul Departamentului, Biroul Politic Permanent Național, la propunerea Șefului Departamentului poate decide crearea Comisiilor sectoriale de politici publice.
  3. Componența și domeniile de competență ale Comisiilor, precum și modul de organizare și funcționare ale acestora, se stabilesc de către Biroul Politic Permanent Național la propunerea Șefului Departamentului.

Art.67. (1) În cadrul Partidului pot fi constituite structuri asociative pe categorii de vârstă, pe domenii de interese, pe domenii profesionale și alte criterii.

  1. Organizarea şi funcţionarea acestor structuri se stabileşte de către Biroul Politic Permanent Național.

CAPITOLUL VIII. SECRETARIATUL GENERAL

Art.68. – (1) Activitatea curentă a organelor de conducere ale Partidului este asigurată de Secretariatul General. Secretariatul General este condus de către Secretarul General. Toate atribuțiile Secretariatului General reies din atribuițiile directe ale Secretarului General.

  1. În cadrul Secretariatului General pot fi constituite departamente conduse de șefi, numiți de Președintele Partidului, după consultarea Secretarului General.

Art.69. – Structura și statele de personal ale Secretariatului General, precum și Regulamentul de organizare și funcționare al acestuia se aprobă de către Biroul Politic Permanent Național, la propunerea Secretarului General.

CAPITOLUL IX. FINANŢAREA ŞI ADMINISTRAREA PATRIMONIULUI Art.70. – Sursele de finanţare ale Partidului sunt:

  1. cotizaţiile de membru de partid;
  2. donaţiile;
  3. subvenţiile de la bugetul de stat;
  4. alte venituri legale.

Art.71. – (1) Cuantumul cotizaţiei anuale a membrului constituie 120 de lei. Pensionarii și alte categorii de persoane social-vulnerabile pot fi scutite de plata cotizației.

  1. Achitarea cotizaţiei se face lunar, trimestrial sau anual la discreția membrului. La încasarea cotizaţiei de membru este obligatorie identificarea membrului în baza buletinului de identitate. Cotizaţiile anonime sunt interzise.
  2. Încasarea cotizaţiilor de membru se efectuează prin virament în conturile bancare deschise la băncile licenţiate din Republica Moldova, sau în numerar la sediul Organizaţiilor Primare, Teritoriale sau Naţionale, în lei moldovenești. Toate organizațiile vor desemna o persoană responsabilă de încasarea cotizaţiilor de membru şi ţinerea Registrului cotizaţiilor de membru.
  3. În cazul încasării sumelor cotizaţiilor de membru în numerar, persoana responsabilă de încasarea cotizaţiilor de membru va elibera bonul de încasare şi va înregistra operaţiunea de încasare în Registrul cotizaţiilor de membru conform modelului prevăzut de legislaţia în vigoare imediat după achitarea cotizației. Sumele cotizaţiilor de membru încasate în contul bancar sunt confirmate prin documentele primare întocmite de instituţiile financiare care au încasat şi au efectuat viramentul.
  4. Cotizaţiile de membru încasate în numerar vor fi depuse în contul bancar al partidului, în termen de 5 zile lucrătoare din ziua încasării.
  5. Informaţiile privind cotizaţiile de membru, înscrise în registrele corespunzătoare, sunt totalizate semestrial de către persoana responsabilă, în baza copiilor transmise de organizaţiile locale şi teritoriale, autentificate prin semnătura persoanei responsabile şi ştampilă.

Art.72. – (1) Donaţiile făcute de persoanele fizice nu vor depăși limitele stabilite de legislația în vigoare, calculată în salarii medii lunare pe economie, stabilite pe anul respectiv. La calcularea sumei donațiilor se va include și cuantumul cotizației. Donațiile în bani ale persoanelor fizice efectuate prin operațiuni bancare (card bancar, transfer direct) vor fi confirmate prin documentele bancare corespunzătoare. Cotizaţia şi donaţia sunt reflectate separat în contabilitate şi în rapoartele privind gestiunea financiară a Partidului. Donațiile anonime de orice tip/categorie sunt interzise.

  1. Donaţiile pot fi colectate inclusiv în cadrul manifestărilor, culturale, sportive, de agrement sau al altor manifestări organizate de partid.
  2. Donaţiile făcute de o persoană juridică într-un an bugetar nu pot depăşi limita stabilită de legislația în vigoare, calculată în salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv.
  3. Donațiile în bani de către persoanele juridice se efectuează prin operațiuni bancare (card bancar, transfer direct) cu indicarea donatorului în documentul bancar. Toate donațiile vor fi introduse în Registrul donațiilor de la persoane juridice.
  4. Donațiile persoanelor fizice se înscriu în Registrul donațiilor de la persoane fizice. Donațiile oferite în numerar de către persoane fizice se însoțesc obligatoriu de Declarația privind donația în numerar și Declarația privind acceptarea mijloacelor financiare, perfectate conform legislației în vigoare. Donațiile primite în numerar vor fi depuse în contul bancar al partidului în termen de 5 zile lucrătoare de la data încasării.
    1. La fel, donațiile pot fi făcute în formă de bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială.
    2. Persoana responsabilă de încasarea donațiilor și ținerea Registrului donațiilor este Trezorierul Partidului, la necesitate pentru fiecare organizație teritorială va fi desemnată o persoană responsabilă.

Art.73. Subvenţiile de la bugetul de stat se stabilesc şi se gestionează potrivit legii.

(1) Prin decizia organelor competente de conducere a Partidului, alocaţiile de la bugetul de stat vor fi utilizate pentru următoarele cheltuieli, plăți și investiții:

a)cheltuieli pentru întreţinerea și/sau locațiunea sediilor;

  1. cheltuieli de personal;
  2. cheltuieli pentru presă şi materialul promoţional;
  3. cheltuieli de deplasare în ţară şi în străinătate;
  4. cheltuieli pentru telecomunicaţii;cheltuieli pentru primirea delegaţiilor din străinătate;
  5. plata cotizaţiilor de membru al organizaţiilor internaţionale din care partidul respectiv face parte;
  6. investiţii în bunuri mobile şi imobile necesare activităţii partidului respectiv;
  7. cheltuieli de birotică;
  8. cheltuieli de audit (extern/obligatoriu);
  9. cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare şi alte cursuri de instruire pentru membrii de partid, desfăşurate pe teritoriul ţării.
  10. cheltuieli pentru programe pentru tineret și femei.

(2) Este interzisă utilizarea alocaţiilor de la bugetul de stat pentru oricare alte destinaţii decât cele prevăzute la alin. (1).

Art.74. – Responsabil pentru utilizarea fondurilor Partidului, precum şi de evidenţa contabilă este Trezorierul Partidului.

Art.75. – Membrii Partidului care îndeplinesc funcţii de conducere pot fi remuneraţi pentru activitatea lor, conform deciziei Biroului Politic Permanent Național.

Art.76. – Membrii Partidului nu poartă răspundere pentru datoriile Partidului, după cum nici Partidul nu poartă răspundere pentru datoriile membrilor săi. Veniturile Partidului nu pot fi repartizate între membrii acestuia.

Art.77. – (1) Patrimoniul partidului constă din totalitatea bunurilor mobile și imobile aflate în proprietatea Partidului, precum ar fi clădiri, utilaje, edituri, tipografii, mijloace de transport, precum şi alte bunuri neinterzise prin lege.

  1. Bunurile partidului nu pot fi utilizate în alte scopuri decât pentru realizarea sarcinilor statutare. Patrimoniul Partidului nu poate fi distribuit între membrii săi.

Art.78. Partidul poate desfăşura activitate editorială, activitate legată nemijlocit de administrarea proprietăţii sale, precum şi alte activităţi ce aduc venituri, pentru necesitățile partidului, dacă aceste activităţi nu sunt interzise prin lege şi sunt prevăzute de prezentul Statut.

Art.79. Nu poate avea în posesie, la dispoziţie sau în folosinţă şi nici nu poate accepta spre depozitare sau păstrare armament, substanţe explozive şi alte materiale care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea oamenilor.

CAPITOLUL XI. REORGANIZAREA ŞI ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII PARTIDULUI

Art.80. – (1) Partidul îşi încetează activitatea prin reorganizare sau autodizolvare, în baza hotărârii Congresului adoptate în condiţiile stabilite de lege şi de prezentul Statut.

  1. Reorganizarea Partidului se efectuează, în condiţiile legii, prin contopire, absorbţie, fuzionare, divizare, separare sau transformare, cu notificarea prealabilă a creditorilor. Reorganizarea produce efecte juridice numai după înregistrarea ei în organul de stat compentent.

CAPITOLUL XII. DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Art.81. – (1) Prezentul Statut intră în vigoare la data înregistrării Partidului la Agenția Servicii Publice.

  1. Se stabilește că procedurile de constituire a Organizațiilor Teritoriale ale Partidului Schimbării și a Partidului de până la înregistrarea oficială al acestuia la Agenția Servicii Publice, sunt aprobate de Grupul de inițiativă pentru constituirea Partidului Schimbării.
  2. Se stabilește că 5 Președinți ai organizațiilor teritoriale ce vor face parte din Biroul Politic Permanent Național, vor fi aleși în componența Biroului în conformitate cu Regulamentul cu privire la reprezentativitatea organizațiilor teritoriale în Biroul Politic Permanent Național. Respectivul Regulament va fi elaborat și aprobat de către Biroul Politic Permanent Național în termen de 10 zile calendaristice din momentul constituirii a cel puțin 25 de organizații teritoriale.

Art.82. – (1) În cadrul organelor de conducere ale Partidului, votul se exprimă deschis sau secret, în conformitate cu prevederile Statutului şi Legii cu privire la partidele politice, în toate formele posibile – prin ridicarea mâinii, la urnă, prin vot electronic, prin corespondenţă sau prin orice alt mijloc de comunicare, care asigura exprimarea votului. Votul secret se exprimă la urnă sau prin utilizarea tehnologiilor informaționale, aprobate prin decizia Biroului Politic Permanent Național.

    1. În cadrul organelor de conducere, în caz de egalitate de vot, votul preşedintelui respectivului organ este decisiv.
    2. În cazul alegerii membrilor tuturor organelor de conducere politică a Partidului, votul este secret, cu excepţia cazurilor cînd prezentul Statut prevede altfel.
    3. Ședințele Congresului, Consiliului Politic Național și Biroului Politic Permantent Național, precum și ședința oricărui alt organ de conducere din cadrul Partidului, la necesitate pot fi organizate și desfășurate online, cu completarea și semnarea actelor necesare de către participanți și/sau membri ai organelor de conducere – lista de participare, procesul-verbal, etc.

Art.83. – (1) Mandatele membrilor Birourilor Permanente Teritoriale aleși la ședințele de constituire ale Organizațiilor Teritoriale sunt de 6 luni și curge din momentul intrării în vigoare a prezentului Statut.

(2)În termenul de 6 luni de zile, Birourile Permanente Teritoriale asigură constituirea Organizaţiilor Primare în localităţile din raza Organizaţiei Teritoriale respective. Despre mersul activităţii de constituire a Organizaţiilor Primare se informează lunar Biroul Politic Permanent Naţional.

  1. În cazul activității nesatisfăcătoare a Organizaţiei Teritoriale în ceea ce priveşte constituirea Organizaţiilor Primare, Biroul Politic Permanent Naţional poate decide revocarea Preşedintelui şi a membrilor Biroului Permanent, cu numirea interimarilor.

Art.84. Statutul Partidului este obligatoriu pentru toți membrii de partid ce fac parte din organizațiile primare, teritoriale și naționale.

Art.85. – În măsura în care nu prevede, prezentul Statut se completează de drept cu prevederile Legii cu privire la partidele politice.

Președinte Ștefan GLIGOR

Anexa nr. 1 la Statutul Partidului Politic ”Partidul Schimbării”

  1. Simbolul permanent al Partidului Schimbării sub formă grafică color este, precum urmează:

  1. Simbolul permanent al Partidului Schimbării sub formă grafică alb-negru este, precum urmează: